حمل و نقل ریلی

حمل و نقل ریلی

با زیاد شدن  احتیاج به حمل و نقل کالا و مسافر در راه‌های طولانی‌تر، انسان به تدریج نوع‌های گوناگون حمل ‌و نقل را اختراع کرد. حمل و نقل با واگن‌های قطار از سابقه‌ی زیادی بهره‌مند است. برای اولین بار مهندس‌های اروپایی آغاز به ساخت این سیستم نمودند. راه‌آهن در مقایسه با دیگر شکل‌های حمل و نقل یک سیستم جابه جایی زمینی امن به شمار می‌رود. به علاوه حمل و نقل با قطار در کم کردن آلودگی زیست‌محیطی و ترافیک کمک بسیاری خواهد کرد. هم اکنون کشورهای گوناگون با وجود ریل‌های متصل‌ به ‌هم در صادرات و یا حمل و نقل مسافر در سطح جهانی رشد خیلی زیادی کرده‌اند و دولت‌ها قسمتی از سیستم جابه جایی را به کمپانی‌های خصوصی واگذار نموده‌اند. این مسئله موجب به وجود آوردن رقابت و رشد در سیستم حمل ‌و نقل با قطار خواهد شد. حمل و نقل ریلی گونه‌ای حمل و نقل بین المللی می‌باشد. جهت منتقل کردن محموله از راه شبکه راه‌آهن و ایستگاه که در مقایسه با دیگر وسایل نقلیه، امنیت بیشتری خواهد داشت و تصادفات ریلی کمتری در آن اتفاق می‌افتد. ولی هنگامی که منجر به حادثه شود از لحاظ خسارت، قیمت و اعتبار شدت بیشتری به همراه دارد. در جابه جایی ریلی مصرف انرژی خیلی به صرفه عمل خواهد کرد. حمل و نقل ریلی که یک سیستم حمل و نقل ایمن بوده که استفاده‌های بسیار وسیعی داشته و وجود رقابت موجب رشد آن شده است. جابه جایی ریلی به ‌اصطلاح به ‌گونه‌ای از حمل و نقل مسافر و یا محصولات اشاره داشته که به واسطه‌ی قطار روی مسیر ریلی صورت می‌گیرد. این فرآیند اغلب به واسطه‌ی یک کمپانی حمل‌ونقل ریلی انجام خواهد گرفت. این کمپانی‌ها همه‌ی موارد مرتبط به حمل و نقل و امکانات ضروری برای مشتری‌ها را مهیا می‌کنند. این نوع از حمل و نقل محصول و مسافر به‌عنوان حمل ‌و نقل سبز هم شناخته خواهد شد. چون که آلودگی زیست‌محیطی خیلی کمی به وجود می‌آورد. انرژی مورد احتیاج واگن‌های ویژه حمل به وسیله‌ی لوکوموتیوهایی تأمین خواهد شد که یا نیروی الکتریکی را از یک سیستم الکتریسیته راه‌آهن دریافت کرده و یا نیروی مورد احتیاج خود را به واسطه‌ی موتورهای دیزلی یا بخار تولید خواهند کرد.

باربری اصفهان با حمل اثاثیه منزل اصفهان اماده انجام کلیه خدمات در امر باربری از اصفهان به هر نصطه از اصفهان با داشتن کادر مجرب میباشد.

نوع‌های مختلف حمل و نقل ریلی

نوع‌های متنوعی از حمل و نقل ریلی در دنیا وجود دارد. هر کدام از آن‌ها با هدف‌های ویژه‌ای ساخته شده و به کار خواهند رفت. این نوع جابه جایی به دو گروه کلی باری و مسافری بخش بندی می‌شود. در زیر به شرح کوتاهی در مورد هرکدام از آن‌ها خواهیم پرداخت.

قطارهای باری : همان‌طور که آگاهی دارید قطارهای باری را برای جابه جایی محصولات به کار خواهند برد. این قطارها از لحاظ اقتصادی ، مقیاس و راندمان انرژی خیلی کارآمد می‌باشند. جهت جابه جایی کالاها قطارهای کانتینردار هم موجود است.  این نوع کانتینرها روی قطار به ‌شدت به کار برده خواهند شد  چون  با سهولت قابل‌ حمل و جابجایی می‌باشند. کانتینرها به واسطه‌ی جرثقیل به قطارها ، کشتی‌ها و کامیون‌ها انتقال داده می‌شوند.

قطارهای مسافربری : قطارهای مسافری قسمتی جدایی‌ناپذیر از جابه جایی عمومی بوده و در کنار دیگر لوازم حمل‌ونقل عمومی مثل اتوبوس‌ها برای به وجود آوردن یک سیستم مفید مورد استفاده قرار خواهند گرفت. برای حمل و جابجایی مسافران به وسیله‌ی قطار، با توجه به مسیر ، انواع گوناگونی از قطارها موجود هستند . هم اکنون قطارهای پرسرعت در جابه جایی مسافر خیلی پرطرفدار هستند.

مزایای استفاده از حمل و نقل ریلی

همان‌طور که پیش‌تر به این مسئله اشاره نمودیم ، حمل ‌و نقل ریلی یک سیستم جابه جایی ایمن محسوب می‌شود. این نوع از حمل‌ونقل شامل مزایای ویژه‌ی خود می‌باشد. بعضی از این مزایا شامل موارد زیر است:

کم شدن آلودگی زیست‌محیطی : قطارها با توجه به نوع سوختی که به کار می‌برند، نسبت به جابه‌جایی جاده‌ای با کامیون‌ها، کمتر موجب آلودگی محیط‌زیست خواهند شد.

کم شدن ترافیک شهری : ازآن جهت ‌که ریل‌های قطار اغلب از نواحی غیرمسکونی و بیرون از شهر عبور می‌کنند، این مسئله موجب کاهش عبور کامیون‌ها و تریلرهای حمل بار در شهر شده است. بنابراین شما شاهد ترافیک کمتری هستید.

سرعت ‌بالای تحویل کالا : چنانچه که گفتیم قطارها از بیرون از شهر و روی ریل‌های ویژه خود حرکت خواهند کرد. هر قطار قادر است بدون هیچ توقفی در میان مسیر، یک راه تقریبا طولانی را طی نماید. این نداشتن توقف و عدم ترافیک موجب خواهد شد تا کالا با سرعت بیشتری به مقصد برسد.

حمل ونقل ریلی جزء ارزان‌ترین روش‌های حمل و نقل بین المللی می‌باشد.

دارای بیشترین میزان امنیت حین حمل کالا است.

این نوع حمل و نقل قابل استفاده برای حمل بارهای بزرگ می‌باشد.

 

شرکت باربری اصفهان اماده انجام حمل اثاثیه منزل بزرگمهر در اصفهان میباشد.

نقاط ضعف حمل و نقل ریلی

از مهم‌ترین نقاط ضعف این نوع از حمل و نقل هم می‌توان به موارد زیر را بیان کرد:

حمل ریلی اغلب در تمام نقاط قابل دسترس نبوده و در بسیاری از کشورها این سیستم ضعیف می‌باشد.

گوناگونی وسایل نقلیه و به علاوه کالا در این نوع حمل و نقل کم می‌باشد.

در صورت رخ دادن هر نوع حادثه، خسارت وارد شده می‌تواند بالا باشد.

سرعت در  حمل و نقل ریلی به نسبت کم است.

جابه جایی ریلی بین المللی

هم اکنون حمل و نقل ریلی بین‌المللی میان کشورهایی که خط‌های ریلی متصل دارند، در حال توسعه می‌باشد. کشورهای توسعه‌یافته قسمت مهمی از جابه جایی بین‌المللی خود را از راه خطوط ریلی انجام خواهند داد. بهتر است آگاه باشید که قوانین جهانی حمل‌ونقل از راه خط‌های راه‌آهن در همه‌ی کشورها یکی بوده و همه وظیفه دارند از آن پیروی کنند. ولی با این ‌وجود هر کشوری هم مقررات ریلی بین‌المللی ویژه‌ی خود را دارد. در بعضی از راه‌های کشورهای همسایه این نوع جابه‌جایی می‌تواند در زمان و قیمت‌ها صرفه‌جویی زیادی نماید. گسترش زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی در یک کشور موجب بالا رفتن سهم آن کشور از ترانزیت کالا می‌شود.

کمپانی‌های خصوصی حمل و نقل ریلی

کمپانی‌های حمل و نقل ریلی به شرکت‌هایی می‌گویند که به‌ شکل حقوقی و حقیقی با داشتن جواز از شرکت راه‌آهن دولتی همه‌ی خدمات مرتبط با حمل‌ونقل را روی ریل قطار مهیا کنند. در سال‌های اخیر با هدف پیشرفت ناوگان جابه‌جایی ریلی سیستم راه‌آهن به کمپانی‌های خصوصی واگذار شد. این امر موجب ایجاد رقابت میان این کمپانی‌ها شد. به این معنا که هر شرکت با هدف جلب رضایت مشتری خود تلاش خواهد کرد تا همه‌ی استانداردها را رعایت کند و امکانات خود را به‌ روز نماید.

سخن آخر

احتیاج به انواع جابه‌جایی در دنیا موجب ایجاد دستگاه‌های به‌روز شده است. جابه‌جایی ریلی یکی از انواع روش‌های حمل و نقل ایمن و ارزان به شمار رفته که محیط‌زیست را کمتر آلوده خواهد کرد. با متصل شدن سیستم ریلی کشورهای مجاور به یکدیگر، حمل و نقل کالاها از راه سیستم ریلی در سطح بین‌المللی نیز پیشرفت زیادی کرده است. دولت‌ها برای رشد واردات و صادرات ریلی ، قسمتی از این سیستم را به کمپانی‌های خصوصی واگذار کردند. نوع‌های گوناگون قطارهای پیشرفته هم اکنون برای جابه‌جایی بار و مسافر وجود دارد که هر چه مدرن‌تر باشد، هزینه‌ی حمل و نقل بیشتر خواهد شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *