حمل و نقل دریایی

حمل و نقل دریایی

حمل و نقل دریایی با به کار بردن از قایق و به علاوه نقل و انتقال مسافر از شش هزار سال پیش از میلاد رایج بوده است. کشورهایی مانند مصر ،گرجستان و وایکینگ‌ها، سلت‌ها، فینیقی‌ها و یونانی‌ها از نخستین قوم‌هایی بودند که این روش را برای تجارت خود به کار می‌بردند. در طول قرن‌های پی در پی کشتیرانی با هدف‌های تجاری از محدوده‌ی ساحل رودخانه‌ها پیشروی نمی‌کرد. چون که موتور‌های کم قدرت آن زمان امکان جابه‌جایی مقدارهای زیاد چوب و زغال سنگ را مهیا نمی‌کرد. همچنین آن کشتی‌های چوبی کوچک که ویژه‌ی رودخانه‌ها بودند و با نیروی باد و بعد‌ها با به کار بردن  زغال سنگ به حرکت در ‌آمدند توان طی کردن مسیر در عرض اقیانوس‌ها و دریاهای عظیم را نداشتند. مدت‌ها بعد که آهن و فولاد کشف شد کشتی‌های بخار و شناور‌های فولادی جای بلم‌های چوبی را گرفتند و صنعت حمل و نقل دریایی وارد دوره جدیدی از پیشرفت شد. هم اکنون یکی از مهم‌ترین و متداول‌ترین نوع جابه‌جایی ، حمل و نقل دریایی به شمار می‌رود. نوع‌های گوناگون کشتی‌ها در اقیانوس موجود هستند. آن‌ها قادر هستند برای هدف‌های نظامی، حمل مسافر و کالا به کار روند. اما حقیقت این می‌باشد که اکثریت قریب به اتفاق کشتی‌هایی که در اقیانوس‌ها حرکت می‌کنند، با هدف جابه‌جایی بین‌المللی بار می‌باشند. در حمل و نقل دریایی کالاهایی مانند مواد اولیه، اقلام پزشکی مصرفی ، ماشین‌ها و تجهیزات راه‌سازی ، قطعه‌های خودرو، مواد غذایی ، اسباب‌بازی‌ها، لوازم مخابراتی و وسایل ورزشی حمل خواهند شد . ساختار کلی کشتی‌های باری با یکدیگر فرق می‌کند. البته از نظر مسافت هم این کشتی‌ها با هم تفاوت خواهند کرد. هر نوع بار به شرایط گوناگون و حالت جابه‌جایی ویژه‌ای احتیاج خواهد داشت. این کار ما را بر آن می‌دارد تا بر طبق نوع بارهایی که حمل می‌کنند، نوع کشتی‌های باری موجود را مورد ارزیابی قرار دهیم.

حمل اثاثیه منزل در اصفهان با بزرگترین باربری اصفهان،با ما تماس بگیرید.

در کل از لحاظ مسیر، انواع کشتی های باری به دو گروه بخش بندی خواهند شد :

کشتی‌های خطوط منظم (لاینر) : کشتی‌های لاینر ، در خط‌های دریایی معین طبق ضوابط ویژه‌ای و با برنامه مشخصی فعالیت خواهند کرد.

کشتی‌های خطوط نامنظم : این کشتی‌ها در خط‌های مشخص و از پیش تعیین‌ شده فعالیت نخواهند کرد و بارها را به هر نقطه‌ای که صاحب کالا بخواهد حمل خواهند کرد.

نقاط قوت حمل و نقل دریایی

جابه‌جایی دریایی اثرگذارترین راه جهت حمل و نقل کالا در سطح بین‌المللی می‌باشد و در طول سال بیشترین تعداد جابه‌جایی بار را در دنیا بر عهده خواهد داشت. این نوع حمل و نقل مزایای بی‌شماری نسبت به سایر شیوه‌های جابه‌جایی دارد. از جمله امکان حمل و نقل حجم بسیار بار در هر کشتی که از اصلی‌ترین خصوصیات حمل و نقل دریایی بار به شمار می‌رود. هم اکنون با بودن کشتی‌های غول پیکر که با هدف جابه‌جایی بار ساخته شده‌اند ، میزان حمل محصولات به واسطه‌ی کشتی خیلی زیادتر از پیش شده است و هر کشتی به طور میانگین قابلیت حمل هزاران کانتینر را با خود خواهد داشت. به جزء این ، ارزان بودن نسبی جابه‌جایی دریایی مزیت دیگر این روش‌ حمل و نقل می‌باشد. چنانچه تعداد بار زیاد باشد، جابه‌جایی دریایی با توجه به حمل و نقل یکنواخت بار هم از نظر اقتصادی و هم از نظر ایمنی از سایر روش‌های جابه‌جایی مطمئن‌تر خواهد بود. یکی دیگر از مهم‌ترین و بهترین نقاط قوت حمل و نقل دریایی ثابت بودن قیمت کرایه حمل و نقل محصولات می‌باشد. در حقیقت کمپانی‌هایی که در این حیطه کار می‌کنند، کمتر هزینه‌ی کرایه خود را تغییر خواهند داد. قیمت کرایه حمل و نقل دریایی به واسطه‌ی شرکت‌های بزرگ حمل و نقل مشخص خواهد شد.

نقاط ضعف حمل و نقل دریایی

قبل‌تر نقاط قوت حمل و نقل دریایی را بیان کردیم. فقط مشکل جابه‌جایی دریایی طولانی بودن زمان منتقل کردن کالا به واسطه‌ی این روش می‌باشد. درحمل و نقل دریایی بار ، در مقایسه با جابه‌جایی زمینی و هوایی زمان بیشتری طول خواهد کشید تا به مقصد برسد که قسمتی از آن به تغییرهای آب و هوایی که بر روی حرکت کشتی‌ها اثرمی‌گذارند مرتبط است و قسمت دیگر هم به برنامه حرکت کشتی و مسافتی که کشتی‌ها برای انتقال کالا طی خواهند کرد. اگر در انتقال کالا شتابی در کار صورت نگیرد ، این روش بهترین روش به شمار خواهد رفت. برای حمل و نقل بار به وسیله‌ی جابه‌جایی دریایی معمولا کالاها داخل کانتینر بارگیری خواهند شد، تا به جزء حمل و نقل  راحت، از هرگونه صدمه‌ای هم در امان باشند.

نوع‌های مختلف حمل و نقل دریایی

حمل و نقل دریایی نوع‌های گوناگونی داشته که حاوی حمل و نقل دریایی به شیوه‌ی مستقیم و غیر مستقیم می‌باشد .

جابه‌جایی دریایی به شیوه مستقیم

در جابه‌جایی دریایی به روش مستقیم، بار بعد از بارگیری از بندر مبدا بدون توقف در راه و بدون تغییر کشتی به بندر مقصد حمل خواهد شد. قیمت این نوع حمل خیلی کمتر و هم از لحاظ زمان حمل و نقل خیلی کوتاه‌تر از روش حمل و نقل به شیوه‌ی غیر مستقیم می‌باشد.

جابه‌جایی دریایی به شیوه غیر مستقیم

حمل ونقل دریایی به شیوه‌ی غیر مستقیم شامل کراس استافینگ، ترانشیپ و چارترینگ می‌باشد

کراس استافینگ: این شیوه هنگامی به کار برده خواهد شد که امکان فرستادن کالا به شکل مستقیم به بندرهای مقصد نباشد به بیان ساده‌تر خدمات مستقیمی از بندر مبدا به بندر مقصد وجود نداشته باشد. در شیوه کراس استافینگ محصولات از بندر مبدا به بندر واسطه خواهد رفت، در آنجا کانتینرحاوی بار از کشتی خالی می‌شود و بر روی کشتی دیگری بارگیری خواهد شد، بعد به سمت بندر مقصد حرکت می‌کند.

ترانشیپ: این شیوه برای بندرهایی که امکان جابه‌جایی دریایی کالا از آنجا به شکل مستقیم نباشد و معمولا خالی کردن و بارگیری دوباره کالا در بندر صورت می‌گیرد و بارگیری اولیه در بندر خشک به وسیله‌ی کامیون انجام خواهد گرفت.

چارترینگ: این شیوه برای کالاهای حجیم و بدون بسته بندی به شکل دربست اجاره یا رزو خواهد شد. در این روش منتقل کردن بار تحت روش چارتر انجام خواهد گرفت، که این قرارداد در اعتبار سندی مورد قبول بانک‌ها نخواهد بود.

 

سخن آخر

حمل‌ونقل دریایی هم اکنون یکی از متداول‌ترین انواع جابه‌جایی محسوب خواهد شد. این مسئله به علت به‌صرفه بودن آن می‌باشد. آگاهی داریم که هر محصولی برای حمل و نقل به شرایط ویژه‌ای احتیاج دارد. این مسئله موجب ساخت و تولید انواع کشتی شده است . هر کدام از این کشتی‌های باری، با توجه به احتیاج نگهداری کالا ، به شکل اختصاصی ساخته می‌شوند. نه‌تنها کشتی‌های باری از نظر ساختار با یکدیگر فرق می‌کنند، بلکه از نظر طی کردن مسافت هم با یکدیگر تفاوت دارند. بعضی از آن‌ها یک راه مشخصی را به‌ شکل معینی طی خواهند کرد، ولی بعضی دیگر مسیری که مشتری مشخص کند طی خواهند کرد. هم اکنون دیگر حمل و نقل از مسیرهای دریایی چنان رشدی کرده است که بیشتر تاجران و بازرگانان ترجیح خواهند داد این روش را برای حمل کالاهای خود به آن طرف اقیانوس‌ها و دورترین نقاط سرزمین‌ها به کار ببرند.

باربری اصفهان با  مجموعه اصفهان بار

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *